0  |  20

راهنمای جامع برای درک کمینه محصول پذیرفتنی (MVP)

راهنمای جامع برای درک کمینه محصول پذیرفتنی (MVP)

اگر شما هم درباره‌ی کمینه محصول پذیرفتنی (MVP ) مطالب زیادی شنیده اید اما هنوز نمی دانید که  MVP واقعا چیست و چگونه ساخته می شود، با ما همراه باشید.

با ام.وی.پی شروع کنید

شما یک ایده ی عالی برای یک محصول جدید، یک پلتفرم جدید و یا حتی یک app  موبایل دارید و می خواهید به رشد کسب و کار خود کمک کنید و یا حتی به رییس خود نشان دهید که چه قابلیت هایی دارید. مطمئنا شما برای تبدیل ایده تان به واقعیت عجله دارید. بنابراین شما با قسمت های تحقیق و توسعه و یا فناوری اطلاعات جلساتی برگزار می کند و از آن ها می خواهید سریع کار طراحی محصول را شروع کنند. اما آن ها پس از چند روز اعلام می کنند که فقط برای مرحله ی اولیه طراحی محصول به دو ماه زمان نیاز دارند و در مجموع حدود یک سال زمان می برد تا ایده ارزشمند شما به یک محصول کامل و عالی تبدیل شود.
این یک فرآیند خیلی طولانی است. مسلما در طول آن انرژی و هزینه زیادی مصرف می شود و مهم تر از آن ممکن است در پایان راه یک محصول عالی که به درد هیچ کس نمیخورد و مشتری آن را نمی خواهد داشته باشید.
اما ناراحت نباشید، ما یک خبر خوب برای شما داریم. برای پیاده سازی یک ایده جدید نیازی نیست که یک فرآیند طولانی و هزینه بر را طی کنید. با داشتن یک ام.وی.پی خوب شما می توانید در کمترین زمان ارزش های پیشنهادی خود را در اختیار مشتریان بگذارید و با بازخوردهایی که از آن ها می گیرید محصولی طراحی کنید که مشتری عاشق آن شود.
امروز با هم به درک درست و کاملی از کمینه محصول پذیرفتنی می رسیم و راه هایی برای طراحی ام.وی.پی را بررسی می کنیم.
آماده اید؟

کمینه محصول پذیرفتنی (MVP)واقعا چیست؟

تعریف آقای رایز را به یاد دارید؟
«ام . وی . پی نسخه ای از محصول جدید است که به تیم طراحی اجازه می دهد که با کمترین تلاش بیشترین اطلاعات معتبر درباره ی مشتریان را جمع آوری کند.»
شکل زیر تفاوت محصول کامل نهایی با کمینه محصول پذیرفتنی را خیلی ساده نشان می دهد.


ام.وی.پی به مشتریان شما فقط مهم ترین ویژگی ها و ارزش های پیشنهادی محصول نهایی را ارائه می دهد. اگر مسئله مشتری شما این باشد که: من وسیله ای ندارم تا روی آن بنشینم. ساده ترین راه حل این است که شما یک صندلی معمولی به او بدهید تا اینکه یک صندلی راحتی ساخته شده با فناوری فوق پیشرفته. (به شکل بالا نگاه کنید.)

« ام.وی.پی ارائه یک راه حل ساده برای پاسخ به نیاز اصلی مشتری است »

زمانی که کمینه محصول پذیرفتنی خود را می سازید باید از چرخه نوپای ناب استفاده کنید. در واقع ام.وی.پی و چرخه استارت آپ ناب هر دو برگرفته از اصول اساسی روش استارت آپ ناب(lean startup) هستند. چرخه نوپای ناب می گوید بهتر است که با سرعت یک محصول با ارزش های پیشنهادی کلیدی تان(که ما حالا به آن ام.وی.پی می گوییم) بسازید آن را آزمایش کنید و دوباره بسازید و این روند را تا زمان رسیدن به یک بازخورد عالی از مشتری ادامه دهید.
به جای اینکه محصولتان را پشت درهای بسته بسازید و هیچ کس را از آن آگاه نکنید، بهتر است با یک ام.وی.پی شروع کنید و بارها آن را به مشتری نشان دهید و با نظرات او محصول خود را بهبود ببخشید.
بارها و بارها ام.وی.پی بسازید تا زمانی که:
1.مشتریان هدفتان را بشناسید.
2.محصول تان نیاز مشتری (مهم ترین مسئله) او را به طور کامل برطرف کند.

محصول حداقلی/ محصول پذیرفتنی/ کمینه محصول پذیرفتنی(MVP)

به شکل زیر نگاه کنید تا رابطه ی این سه نوع محصول را درک کنید.


محصول حداقلی محصولی است که نه نیاز مشتری را برطرف می کند و نه می تواند ارزش های پیشنهادی شما را به خوبی نشان دهد. کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) همان چیزی است که مهم ترین نیاز مشتری را بر طرف می کند. محصول پذیرفتنی(نهایی) در واقع همان ایده ی عالی شماست که حالا به یک محصول کامل که مشتری آن را می خواهد، تبدیل شده است.
بگذارید با استفاده از یک مثال این موضوع را بهتر توضیح دهیم:
مسئله اصلی: مشتری به یک دوچرخه دست دوم نیاز دارد.
محصول حداقلی: یک دوچرخه دست دوم با یک برگه بر روی آن که قیمتش است مقابل خانه مشتری قرار می گیرد.
کمینه محصول پذیرفتنی: جمع آوری آگهی های فروش دوچرخه دست دوم موجود در روزنامه و یا صفحات شبکه های اجتماعی و قرار دادن مشخصات و اطلاعات عکس ان ها در یک پلتفرم ساده مانند google docs.
محصول پذیرفتنی (کامل): یک وب سایت فروش دوچرخه دست دوم با امکانات کامل که با جدیدترین و به روز ترین زبان های برنامه نویسی وب (مانند جاوا) نوشته شده و تعدادی زیادی کاربر دارد.

ساخت MVP چه مزایایی دارد؟

1. ریسک کمتر به همراه سود بیشتر. در همان مراحل اولیه بفهمید که مشتری واقعا به چه چیزی نیاز دارد. شاید مشتری از 10 ارزش پیشنهادی خارق العاده شما فقط به 2 تای آن ها نیاز داشته باشد، پس چرا وقت و پولتان را برای 8 ویژگی دیگر تلف کنید؟
2. کاهش زمان و هزینه توسعه ی محصول. به جای ساخت محصول نهایی اول ایده آن را اعتبار سنجی کیند. تا زمانی که واقعا نیاز مشتری را درک نکردید و نفهمیدید او چه چیزی از شما می خواهد یک تیم کامل تشکیل ندهید. اگر مشتری محصولتان را نمی خواهد چه نیاز به تیم شما است؟
3. شناخت سریع مشتریان. خیلی زود یک نسخه از ام.وی.پی خود را در اختیار مشتریان قرار دهید. سعی کنید نیازهای واقعی مشتریان تان را درک کنید و علایق و خواسته های آن را به خوبی بشناسید.
با شناخت مشتری:
الف. خیلی زود برای محصولتان بازخورد می گیرید. 
ب. می توانید روش های تبلیغاتی که قرار است در مرحله ی فروش از آن ها استفاده کنید، مشخص کنید.
ج. اندازه ی بازار هدف تان را راحت تر تعیین می کنید چون می دانید که مشتریانتان چه کسانی خواهند بود.
4. یافتن پذیرندگان آغازین محصول. آنها اولین کسانی هستند که محصول شما را می خرند. اگر آنها را از همان اول بشناسید، در برنامه ریزی های فروش و تبلیغات خود می توانید بهتر عمل کنید.

اگر شما یک توسعه دهنده ی نرم افزار نیستید از ابزارهای زیر برای مشخص کردن MVP خود استفاده کنید

شاید شما به نرم افزارهای تحلیلی پیشرفته تسلط نداشته باشید و نتوانید از آنها استفاده کنید. نگران نباشید. ابزارهای ساده ای وجود دارند که با در نظر گرفتن این نکته که شما در چه مرحله ای از توسعه محصول خود قرار دارید، به شما کمک می کنند تا اطلاعات مشتریان را جمع آوری، تجزیه و تحلیل کنید تا نهایتا بتوانید تصمیم بگیرید چه نوع MVP برای شما مناسب است.برای انتخاب ابزار سنجش مناسب، ابتدا باید مشخص کنید که در کدام یک از مراحل چرخه نوپای ناب قرار دارید. در هریک از این مراحل ابزارهای خاصی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند.

مرحله ایده پردازی (IDEAS)
1. از بوم کسب و کار و یا طرح کسب و کار برای تشریح ایده هایتان استفاده کنید.
2. فرضیه هایتان را با استفاده از ابزار بوم ناب توضیح دهید.
3. از پرسش نامه های رایگان Google Docs استفاده کنید تا با مشتریان تان ارتباط برقرار کنید و از آن ها بازخورد بگیرید.
مرحله ساخت محصول(BUILD-PRODUCT)
در این مرحله شما میخواهید محصول خود را در معرض نمایش قرار دهید تا تمایل مشتریان تان را برای خرید محصول بسنجید. یک فروشگاه اینترنتی! اگر قرار است که یک سایت برای این کار داشته باشید می توانید در مرحله اولیه با استفاده از ابزارهایی مثل: Landingi ، Unbounce ، Shoplo  و ابزارهای مشابه یک سایت ساده طراحی کرده و بازخورد بگیرید.
مرحله سنجش، بازخورد و یادگیری(MEASURE-DATA-LEARN)
ابزارهایی مثل  Google Analytics یا Mixpanel این امکان را به شما می دهند تا مشتریان و کاربران خود  را شناسایی کنید و رفتارهای آن ها را تحلیل کنید؛ بدون آنکه با آنها تعامل مستقیم داشته باشید. حتی اگر بخواهید مستقیما با کاربران ارتباط برقرار کنید، می توانید از ابزارهایی مانند Freshmail  استفاده کنید.

درباره‌ی MVP بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره ی کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) به زبان ساده
برای ساخت کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) از این نمونه ها استفاده کنید

منبع: Hackernoon

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com