1  |  8

کارآفرینی به شیوه برادران خیامی، بنیانگذاران ایران ناسیونال

کارآفرینی به شیوه برادران خیامی، بنیانگذاران ایران ناسیونال

برادران خیامی که بنیانگذاران کارخانه‌ی ایران ناسیونال (ایران خودرو) هستند، راهی را در علم کارآفرینی گشوده‌اند که اکنون تجربیات ارزشمندشان راهنما وآیین نامه‌ای در پیش روی مدیران و کارآفرینان ایران و حتی الگوی قدرتمند و بین المللی در کشورهای دیگر می‌باشد. برادران خیامی همچون بسیاری از کارآفرینان بزرگ ایرانی با توسل و تاکید بر توانمندی‌های ذاتی خود و باور آنکه می‌توانند خود را از فقر و وضعیتی که در آن به سر می‌برند نجات دهند و به اوج برسند راه‌ها و تکنیک‌هایی را برگزیده‌اند که شما نیز با تکیه بر آنها می‌توانید همانند ایشان به بزرگی و افتخار دست یابید.

اصولی که در پیش می‌آیند قوانینی طلایی است که عمری از تجربه برای رسیدن به آنها صرف شده است.

شور و شوق و اشتیاق

حتی یک فرد موفق و خوشبخت پیدا نمی‌شود که شور و شوق نداشته باشد. شور و شوق جزیی ضروری برای به انجام رساندن هر کاری به طور کارآمد و مناسب است. احمد خیامی بنیانگذار ایران ناسیونال، کارش را با یک لنگ و تمیز کردن ماشین‌ها شروع کرد اما عشق و علاقه‌اش به اتومبیل و در نهایت خدمت به کشورش از او یک مرد اسطوره‌ای ساخت.

برای اینکه شور و شوق را همواره در درون خود حفظ کنید این چند قانون را رعایت کنید:

لبخند بزنید: دانشمندان کشف نمودند که عمل جسمانی لبخند زدن تنش عضلات صورت را از بین برده و در عین حال تغییرات شیمیایی در بدن ایجاد می‌کند.

صاف و مستقیم بایستید: سینه به طرف جلو، شکم داخل و شانه‌ها عقب. با این وضعیت بدنی احساس بهتر و روحیه‌ی بالاتری خواهید داشت.

با صدای رسا و واضح صحبت کنید: مِن مِن کردن برای ایراد پوزش روشی برای جمع کردن شور و شوق در شما و یا هر کس دیگری نیست.

هر کاری را طوری انجام دهید که گویی اولین بار است که آن را به پایان رسانیده و سامان می‌دهید. وقتی با اموری یکنواخت رو به رو می‌شوید مثل ماشین کردن نامه‌ها، پاسخ دادن به تلفن، فروختن، از دری به در دیگر رفتن و... . با هر کاری طوری برخورد کنید که انگار برای بار اول است آن را انجام می‌دهید.

از اصل "طوری که گویی" پیروی کنید: وقتی باید کاری را انجام دهید که کسل کننده و تکراری است طوری آن را انجام دهید که گویی جالب است.

صحبت‌های با خود را جالب و مهیج کنید: به فکر‌های درست بیندیشید و با این کار می‌توانید امور را جالب‌تر کنید. به مصاحبت با خود الهام ببخشید و مربی روان خود باشید.

  «به هیچ عنوان رویای خود را محدود نکنید و بگذارید به همان عظمتی که هست باقی بماند. یکی از تفاوت‌های موجود بین افراد موفق و بقیه‌ی مردم دنیا این است که آنها به راحتی رویاهای بزرگتری برای خود در نظر می‌گیرند»  

تصمیم بگیرید که چه می‌خواهید

یکی از دلایل اصلی که چرا اکثر مردم به آنچه می‌خواهند نمی‌رسند این است که اصلا تصمیم نگرفته‌اند چه می‌خواهند و آرزوهای خود را به صورت شفاف و با ذکر جزییات کامل مشخص نکردند.

فهرستی از بیست کاری که دوست دارید انجام دهید تهیه کنید و بعد روش‌هایی را که می‌توانید با انجام بعضی از این کارها درآمد کسب کنید در نظر بیاورید. برای رسیدن از وضعیت فعلی به وضعیت دلخواه باید دو چیز را بدانید اینکه کجا هستید و به کجا می‌خواهید برسید. رویای شما توصیف کاملی از جایگاه یا موقعیتی است که می‌خواهید بدست آورید. با مشخص کردن رویای خود بدانید می‌خواهید به کجا برسید. هدف خود را از طریق جملات مثبت تعیین کننده هدف ثابت کنید، تصویر سازی ذهنی انجام دهید و به سمت هدف، به درستی حرکت کنید. به هیچ عنوان رویای خود را محدود نکنید و بگذارید به همان عظمتی که هست باقی بماند. یکی از تفاوت‌های موجود بین افراد موفق و بقیه‌ی مردم دنیا این است که آنها به راحتی رویاهای بزرگتری برای خود در نظر می‌گیرند. برای خلق زندگی موفق و متعادل لازم است رویای شما در هفت زمینه کامل باشد: کار و حرفه، امور مالی، وقت آزاد و تفریح، سلامت و تناسب، روابط، اهداف شخصی و شرکت در جامعه بزرگ‌تر.

افراد موفق از دریچه‌ای متفاوت به دنیا می‌نگرند. جایی که امکانش هست زندگی میلیون‌ها انسان در آن بهتر شود. کسانی هستند که سعی می‌کنند با حرف‌های‌شان شما را از رویای‌تان دور کنند و می‌گویند آن کار امکان پذیر نیست. احمد خیامی اگر قرار بود به این افکار گوش دهد و از همان کارگری که شروع کرده بود به واسطه‌گری بسنده کند، هیچ‌گاه نمی‌توانست تبدیل به بنیان‌گذار بزرگترین کارخانه‌ی تولید خودرو در ایران و خاورمیانه شود. آرزوی او فراتر از غم نان بود و رویاهایش بزرگی نام ایران و ایرانی و خدمت به وطنش بود که باعث شد هیچ چیز حتی تفکر اینکه او فقط کارگر ساده است مانع راه او شود.

تحلیل عوامل موفقیت بنیانگذاران ایران ناسیونال( ایران خودرو)

در کار خود خبره شوید

شما به یک خانه تکانی ذهنی نیاز دارید. داشتن تصویر روشنی از خواسته‌ها و آرزوها به زحمتی ذهنی نیاز دارد. باید بر روی آنها کار کنید، به آنها شکل دهید و آنها را از زواید بپالایید تا روشن و دقیق شوند. از اهمیت این تصویر ذهنی غافل نشوید. زیرا تا ندانید که چه می‌خواهید آن را بدست نخواهید آورد. اگر در رشته‌ای تخصص دارید و به اصطلاح از چم و خم کار آگاهید، بدانید که یکی از اهرم‌های بزرگ کامیابی را در اختیار دارید. برادران خیامی هیچ‌گاه تردید به دل راه ندادند و شرمی نداشتند که لباس کار بپوشند و هم دوش کارگرانشان به کار بپردازند. آنها حتی پس از رسیدن به مدیریت شرکت و هنگامی‌که در اوج موفقیت قرار گرفتند تواضع و سادگی خود را حفظ کردند و مقام ومنزلت هرگز آنها را از آموختن روی گردان نکرد.

قوانین یک حرفه‌ای

شما نیز مانند برادران خیامی در کسب و کار خود با مردم دوست وصمیمی شوید به این ترتیب هر روز بر حامیان خود بیافزایید و سریع‌تر از حد تصورتان از پلکان‌های ترقی صعود کنید. در عین حال برای انتخاب دوست باید نکته سنج بود و در ارتباطات حرفه‌ای از بازندگان، حیله‌گران و کوته نظران دوری کرد.

بازندگان

از شراکت با بازندگان بپرهیزید. زیرا هر قدر در کارهای خود پیروزمند و موفق بوده باشید ترکیب برنده و بازنده به ندرت نتیجه مطلوبی عایدتان خواهد کرد. شریک بازنده موجب می‌شود وقت و انرژی و پول فراوانی را از دست بدهید و مجبور می‌شوید بر میزان سرعت کار خود بیافزایید تا بتوانید کار‌های مایوسانه‌ی همکار بی دست و پای خود را اصلاح کنید. به هر حال این نوع همکاری همیشه در دوجهت مخالف هم جریان پیدا می‌کند و دیر یا زود به شکست می‌انجامد.

حیله‌گران

این گروه ممکن است در آغاز کار موفق به نظر آیند اما در دراز مدت به شکست محکومند. افرادی که پیوسته به داد و ستدها و معاملات مشکوک دست می‌زنند ناگزیر با مکافات اعمال‌شان روبه رو خواهند شد. پایان کار چنین افرادی دلپذیر نیست و نباید موفقیت‌های آغاز کار حیله‌گرانه آنان را پایدار به شمارآورد. اگر هر کسی را دیدید که با شرکا و کارکنان خود ناجوانمردانه رفتار می‌کند و به آنان از پشت خنجر می‌زند، مراقب باشید زیرا او در فرصتی دیگر، چنین برخوردی را با شما خواهد داشت.

کوته نظران

از کوته نظران چنان بگریزید که گویی از طاعون گریخته‌اید. آنان با دیدگاه محدودشان، همواره انگیزه‌های شما را سرکوب می‌کنند. تنگ نظری آنان نمی‌گذارد که داشتن مواهب بیشتر را برای دیگری تحمل کنند. اینگونه افراد جلوی هر چیزی را می‌گیرند. آنان در فرونشاندن شور و شوق دیگران سرآمدند و می‌کوشند که دیگران را از پیش رفتن به سوی هر هدفی منصرف کنند و از مبادرت به کارهای بزرگی که از خودشان بر نمی‌آید بازدارند. اگر از هدف بزرگی سخن به میان آورید، ریشخندتان می‌کنند. از هم نشینی با چنین افرادی پرهیز کنید، به حرف ‌های‌شان گوش ندهید و بی‌درنگ از کنارشان بگذرید. ترکیب نیروی شما با برنده‌ای دیگر احتمال موفقیت شما را افزایش می‌دهد. چنین مشارکتی راهی را که قصد پیمودنش را دارید به نصف می‌رساند. پس اگر مسیر دور و درازی را در پیش گرفته‌اید با افراد دور اندیش همسفر شوید.

در ادامه اگر علاقمند هستید درباره‌ی تجربه‌های کارآفرینیِ کارآفرینان موفق بیشتر بخوانید،‌ این مطالب را پیشنهاد می‌کنیم:

کارآفرینم پس توانمندم، تجربه طعم شیرین تلاش 

وقتی باربی آمریکا در مقابل عروسک‌ساز جوان تبریزی کم می‌آورد

کارآفرین موفق با نگهداری 10 بز سانن پول درو می کند 

ایده‌ي بدیع بانوی کارآفرین؛ کسب و کاری با درآمدی باورنکردنی!

کارآفرینی با صبح و نان تازه

 برگرفته از کتاب کارآفرینی به شیوه برادران خیامی، انتشارات کارآفرینان بزرگ

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com