1  |  3

ارزش‌گذاری استارتاپ‌ از نگاه سرمایه‌گذار خطرپذیر

ارزش‌گذاری استارتاپ‌ از نگاه سرمایه‌گذار خطرپذیر

وقتی استارتاپی را راه‌اندازی می‌کنید، مهم‌ترین نکته‌ای که باید بدانید، درک روش‌های ارزش‌گذاری و تخمین ریسک سرمایه‌گذاران برای شرکت‌های نوپا است. سرمایه‌گذاران ده‌ها سال است که با ارزش‌گذاری و ارزیابی پتانسیل شرکت‌های نوپا، برای تأمین مالی آن‌ها تصمیم می‌گیرند. البته این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید کسب‌وکار موفقی را بدون برآورده شدن معیارهای ذهنی سرمایه‌گذاران‌تان ایجاد کنید. استارتاپ‌های فراوانی وجود داشته‌اند، که علی‌رغم بی‌میلی سرمایه‌گذاران برای تأمین مالی‌شان، بازارهای بزرگی را فتح کرده‌اند و به موفقیت دست یافته‌اند. گاهی همان ایده‌هایی که چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند، قابلیت تبدیل شدن به گوگل یا اسکایپی دیگر را دارند.

اما چگونه می‌توانیم با توجه به معیارهای ارزیابی سرمایه‌گذاران خطرپذیر، استارتاپ‌مان را ارزشیابی کنیم؟ سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر افراد باتجربه‌ای هستند که دیدگاه و منطق فکری منحصربه‌فردی دارند. با توجه به همین موضوع ممکن است آنها ارزیابی متفاوتی از شرکتی مشابه داشته باشند.

اما ۶ جنبه مهم در هر کسب و کاری وجود دارد که مطمئناً مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد:

۱. مسئله‌ای که کسب و کار به آن می‌پردازد

کسب‌وکارتان به چه مسئله و مشکلی می‌پردازد و کدامین دغدغه مشتری را مرتفع می‌سازد؟ چرا این مسئله مهم است؟ به‌عنوان‌مثال، مسئله‌ای که شرکت حمل و نقل «Uber» را متوجه خودش کرد این بود که: «گرفتن تاکسی یا وسیله نقلیه برای اینکه افراد را از  نقطه A به نقطه B ببرد یک دردسر واقعی است. باید برنامه‌ای برای آن وجود داشته باشد.»

بنابراین اگر بتوانید راه‌حلی برای مسئله‌ای چالش برانگیز پیدا کنید، کمک بزرگی به تأمین مالی شرکت‌تان کرده‌اید. همین عامل به‌ظاهر ساده یکی از مهم‌ترین معیارهای سرمایه‌گذاران برای کمک به کسب‌وکارها است.

۲.  راه‌حل منحصر به فرد

راه‌حل منحصربه‌فردتان را برای این مسئله بیان کنید و فرایند اجرایی کردن آن را شرح دهید. سعی کنید سرمایه‌گذاران را قانع کنید که راه‌حل پیشنهادی شما چند برابر بیش از راه‌حل‌های موجود کارآمد است. مفهوم و چگونگی برنامه‌ریزی برای این راه‌حل را کاملاً شفاف بیان کنید. محصولات و خدماتی که در این راه ایجاد می‌شوند را مشخص کنید. توجه داشته باشید که آیا راه‌حل‌تان نیاز به اکوسیستمی منحصربه‌فرد دارد یا این‌که در حال حاضر با همین وضعیت قابل‌استقرار است.

سعی نکنید تا راه‌حل پیشنهادی‌تان را کاملاً تخصصی توضیح دهید. سرمایه‌گذاران اغلب در حوزه مورد نظر شما متخصص نیستند. از این رو بیان جزییات زیاد، موضوع را در ذهن سرمایه‌گذار پیچیده و اجرایی ساختن آن را دشوار می‌کند.

۳. بازار و مشتریان

مشتریان‌تان چه کسانی هستند و فرصت‌های بازار چگونه است؟ صحبت در مورد کل بازار موجود و بخشی که شما برای ارائه محصولات و خدمات هدف‌گذاری کرده‌اید، بسیار مهم است. با ایجاد جدول زمانی، نشان دهید که چگونه قصد دارید در طول زمان به بازار وارد شده و سهم موردنظرتان را کسب کنید.

توجه داشته باشید که فرصت بازارتان باید نسبتاً بزرگ باشد. اما سراغ فرصت‌های خیلی بزرگ که توان تحقق آن‌ها را ندارید، نروید و واقع‌بین باشید.

ارزش گذاری استارتاپ از دیدگاه سرمایه گذار خطرپذیر

۴. رقابت و رقبا

چه راه‌حل‌ها، فن‌آوری‌ها و یا شرکت‌های دیگری ممکن است در زمان فعلی یا آینده‌ای نزدیک با شما در بازار رقابت کنند؟ ارزش پیشنهادی منحصربه‌فردتان نسبت به رقبا چیست؟ چرا راه‌حل شما برنده خواهد شد؟ چه مزیتی شما را از رقبا متمایز خواهد کرد؟ بهترین سناریو این است که راه‌حل پیشنهادی‌تان به راحتی توسط خودتان قابل‌اجرا باشد اما برای رقبا موانع ورود داشته باشد، در غیر این‌ صورت باید نشان دهید که چگونه قصد دارید همگام با رقبا و حتی جلوتر از آنها حرکت کنید.

۵. اعضای تیم  

تیم مدیریتی شما چه کسانی هستند؟ سابقه فعالیت آنها چه مدت است؟ چرا برای اجرای این کسب‌وکار انتخاب‌شده‌اند؟ آیا شکاف‌های قابل‌توجهی وجود دارد که این افراد قابلیت پرکردن‌شان را داشته باشند؟ چگونه می‌توانید مقیاسی را برای رسیدن به اهداف طرح کسب‌وکارتان با کمک تیم‌تان برنامه‌ریزی کنید؟

نکته: اینکه این عامل مهم‌ترین فاکتور موردنظر سرمایه‌گذاران است. البته دلایل متفاوتی وجود دارد. برای مثال تیم‌تان مدت زمان زیادی همراه شما خواهند بود و البته بحران‌های زیادی پیش روی کسب و کارتان است، اگر نتوانید در شرایط مختلف تیم‌تان را  منسجم نگه دارید، درواقع باید شکست و پایان کسب و کارتان را بپذیرید. کارایی و اثربخشی کسب‌وکارتان مستقیما به قابلیت‌‌ها و مهارت‌های تیم‌تان بستگی دارد.

۶. طرح کسب‌وکار

طرح کسب‌وکارتان چگونه است؟ در این بخش مهم است که سود چندساله و طرح سرمایه‌گذاری‌تان را ارائه کنید. فرضیه‌های کلیدی شما براساس طرح کسب‌وکارتان چه بوده است؟

نکته: سعی کنید طرح کسب‌وکار و برنامه‌هایی که دارید را با جزییات کامل در فایلی منسجم داشته باشید. اما برای ارائه به سرمایه‌گذار تنها دو یا سه اسلاید کافی است. بهتر است با نمودارها و گراف‌های بصری مفهوم را منتقل کنید.

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت www.entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com