0  |  3

شراکت موفقیت‌آمیز؛ توصیه‌های دو شریک تجاری موفق

شراکت موفقیت‌آمیز؛ توصیه‌های دو شریک تجاری موفق

احتمالا با شریک تجاری‌تان بیشتر از همسرتان وقت می‌گذرانید. پس مطمئن شوید که فرد درستی را انتخاب می‌کنید!

سال‌ها بود که یکی از دوستانم پیشنهاد شراکت برای تأسیس «کافی نت» را به من می‌داد. برایم خیلی وسوسه‌انگیز بود. ایده‌ی راه‌اندازی مکانی جذاب، مملو از افرادی که برای خواندن، چت کردن و بازی کردن به آنجا می‌آمدند را دوست داشتم؛ اما همیشه با پیشنهاد شراکتش مخالفت می‌کردم. اگرچه از این دوستی لذت می‌بردم، اما می‌دانستم که او همیشه به‌دنبال تلاش‌های سریع و پرسود است. انتظار دارد که بیش‌ترین دستمزد را برای کمترین تلاش دریافت کند. آیا می‌توانستم در چنین شرایطی با او کار کنم؟

شاید به نظر برسد که چنین تصمیمی آسان است؛ اما اغلب نمی‌توان به‌راحتی به این سوال پاسخ داد؛ «آیا دوست، آشنا، یا همکاری خوب می‌تواند شریک تجاری خوبی هم باشد؟». شریک مناسب روی معیشت‌تان تأثیر می‌گذارد؛ احتمالا روزتان را بیشتر از آنگه با همسرتان سپری کنید با شریک تجاری‌تان بگذرانید؛ پس این مطلب را با دقت بخوانید!

در اینجا توصیه‌های «جان» و «هانسلی»، دو شریک باسابقه که تجربه بیست سال همکاری موفق را دارند، می‌خوانیم:

۱.قبل از تعهد دادن به یکدیگر تلاش کنید:

قبل از اینکه هر دو به کسب‌وکار متعهد شوید، زمان زیادی را صرف کار در شرکت موردنظر کنید. در مورد این دو شریک، یکی از آن‌ها از ابتدا مدیریت شرکت را بر عهده داشت. شریک دیگر هم بعد از همکاری‌های مداوم و متعدد، سرانجام در شرکت استخدام ‌شد و اکنون بیست سال است که باهم همکاری می‌کنند.

۲.ساعت‌های‌تان را باهم بگذرانید:

رابطه‌ی شما و شریک‌تان نه‌تنها در برنامه‌های کاری، بلکه در انجام کارهای روزانه، سرگرمی‌ها و حتی ساختن چیزهای جدید از ترکیب وسایل قدیمی باید دیده شود. «جان» و «هانسلی»، در طول چنین فعالیت‌هایی بود که هر دو آموختند چگونه با هم سازگار شوند.

شراکت موفقیت آمیز

۳. با هم سفر کنید:

هرکسی که تابه‌حال با دوستش سفر کرده‌باشد، عمیقا به این نکته پی برده‌است، هیچ راهی به اندازه مسافرت برای درک اینکه شریک احتمالی چقدر برای کار با شما مناسب است، موثر نیست. پیشنهاد می‌شود: «با شریک یا شرکای احتمالی‌تان به سفر کوهنوردی بروید و ببینید که چه کسی می‌خواهد برنامه را تنظیم کند؟ و چه کسی به‌دنبال رفتن و دیدن بزرگ‌ترین رشته‌کوه جهان است؟»

اگر با هم ارتباط خوبی را شروع کنید، می‌توانید در مورد هم بیاموزید. «آیا در مواقع اضطراری مکالمات‌تان باهم منطقی و بالغانه است؟»، « آیا در مورد اینکه چگونه می‌توانید جهان را تغییر دهید باهم صحبت می‌کنید؟» و... شما می‌توانید در مدت زمان کوتاهی اطلاعات زیادی درمورد شریک تجاری‌تان جمع‌آوری کنید.

۴. به‌دنبال تطابق ارزش‌های‌تان باشید:

هانسلی می‌گوید: "او ماهیگیر خوبی بود و من هم ماهیگیر خوبی شدم." "او چیزهای خوبی را می‌ساخت و من هم اینکار را می‌کردم. اگر قصد اجرای مسابقه‌ای را دارید؛ باید هر دو به یک میزان خوب عمل کنید.

  « بهترین راه برای تشخیص اینکه شریک احتمالی‌تان برای کار با شما مناسب است یا خیر، مسافرت با اوست.»  

۵. مهارت‌های هم را تکمیل کنید:

اگر ارزش‌ها و انتظارات مشابهی برای همکاری داشته باشید، داشتن توانایی‌های متفاوت‌؛ موفقیت‌تان را تکمیل خواهد کرد. هانسلی می‌گوید: «اکنون که نگاه می‌کنم، می‌بینم که چطور من و جان یکدیگر را تکمیل می‌کنیم. شریکم واقعاً در فضای وب و پیچیدگی‌های مسایل مالی خوب عمل می‌کند، در صورتی که من بیشتر اجتماعی هستم و در ارتباط با مشتریان و عموم مردم موفق عمل می‌کنم.»

۶. در مورد تصمیم‌های‌ مهم؛ تصمیم‌گیری کنید:

یکی از جنبه‌های چالش‌برانگیز هر مشارکت تجاری، تعيين نحوه تصمیم‌گیری در صورت عدم موافقت شرکا است. جان و هانسلی این راه سخت را زمانی پیمودند که با شریک سوم‌شان هم مسیر شدند. شریک سوم تحصیلات دانشگاهی داشت و هانسلی می‌گوید: «اگر هرسه مان در بحثی قرار می‌گرفتیم و او به نقطه‌ای می‌رسید که می‌گفت: من این کار را با شما یا بدون شما انجام می‌دهم! من و جان فقط به یکدیگر نگاه می‌کردیم؛ غیرممکن بود این کار را انجام دهیم ما یک تیم بودیم.»

۷.کسی را انتخاب کنید که کنارش خوشحال باشید:

باید از تعامل و زمانی که با شریک تجاری‌تان سپری می‌کنید، لذت ببرید؛ تنها در این صورت است که پس از هر نوع تعارضی شراکت را رها نخواهید کرد.

نویسنده: Minda Zetlin

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت  inc.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com