0  |  3

5 راه برای شکوفایی خلاقیت کارآفرینانه‌

5 راه برای شکوفایی خلاقیت کارآفرینانه‌

شاید خلاقیت مهم‌ترین ویژگی کارآفرینان موفق باشد. گذشته از اینها، خلاقیت موجب نوآوری شده، چشم‌اندازها و راه‌حل‌های جدید برای مسائل قدیمی ایجاد می‌کند و رهبران کسب و کار را توانمند می‌سازد تا یک چشم‌انداز جسورانه برای شرکت‌های خود ترسیم کرده و با احتیاط آن را دنبال کنند.

یک نکته‌ی جالب در مورد خلاقیت این است که هر چه بیشتر از آن استفاده کنید خلاق‌تر می‌شوید و هیچ محدودیتی وجود ندارد. در واقع بیشتر شبیه یک ماهیچه است که باید به آن ورزش بدهید و اگر به طور منظم با آن ماهیچه تمرین کنید، قوی‌تر و مولدتر می‌شود.

خلاقیت، به طور کلی در مورد ایجاد ارتباطات مفید، جدید و منحصر به فرد است. قدرت خلاقانه هم درست مثل هر نوع هوش و انرژی دیگر، در طول زمان دارای فراز و نشیب‌هایی است. وقتی احساس کردید خلاقیت شما کمتر شده است، سعی کنید با استفاده از روش‌ها و تمرین‌های زیر، نور تفکر خلاقانه را دوباره به زندگی خود برگردانید.

1 . آنالوگ بیندیشید.

دستگاه‌های مدرن ما می‌توانند ساعت‌ها ما را سرگرم کرده و توجه‌مان را به خود جلب کنند. ولی این امر مانع تفکر خلاقانه می‌شود. وقتی ما به خودمان اجازه می‌دهیم درگیر کارهای روزمره‌ای با عملکرد اجرایی پایین بشویم، ذهن‌مان آزاد و رها می‌شود و در نتیجه فرایندهای تفکر خلاقانه‌ی ما رو به افول می‌روند.

بنابراین هر زمان که توانستید وسایل الکترونیک را رها کرده و به سراغ آنالوگ بروید. به شیوه‌ای متفکرانه درگیر وظایف خانگی شوید. مثلا شستن ظرف‌ها، اتو کردن یا هر چیزی که به حرکات تکراری و تحلیل فکری کمی نیاز دارد، می‌تواند ذهن شما را آزاد کند تا به فعالیت‌هایی بپردازد که به خلاقیت بیشتر منجر می‌گردند.

2 . از دستان‌تان استفاده کنید.

تفکر خلاقانه در درجه‌ی اول در ذهن صورت می‌گیرد. وقتی شما مهارتی را تمرین می‌کنید که به هماهنگی زیاد بین چشم و دست نیاز دارد، این مهارت به کشش شبکه‌ی عصبی شما و تحریک مجدد آن کمک می‌کند.

به یک شکل هنری بصری نگاه کنید. نقاشی با آبرنگ، طراحی، مجسمه‌سازی، سفالگری، بافندگی یا هر کار هنری دیگری که در آن از دستان خود استفاده می‌کنید، به شما کمک می‌کند ارتباطات عصبی جدیدی ایجاد کنید و جهش‌های خلاقانه‌‌تری داشته باشید.

5 راه برای شکوفایی خلاقیت کارآفرینانه

3 . از خلاقیت دیگران قدردانی کنید.

چاه خلاقیت را با پذیرفتن کارهای خلاقانه‌ای که دیگران انجام می‌دهند، پر کنید.

یک روش برای عملی کردن این گام، این است که در جستجوی مهارت‌های تصمیم‌گیری خلاقانه‌ی دیگران باشید. مثلا شیوه‌ی معاشرت یک کارمند با همکار مشکل‌سازش یا اعلامیه‌ی مشارکت جدید کسب و کار در روزنامه‌ی محلی شما که هرگز پیش‌بینی نکرده بودید، می‌توانند ایده‌های خلاقانه‌ی زیادی را به ذهن‌تان بیاورند.

4 . به طور منظم مدیتیشن انجام دهید.

تمرین مدیتیشن روزانه، زمانی را برای طوفان مغزی، تفکر و خیال‌پردازی در اختیار شما قرار می‌دهد. کارآفرینانی که سرشان شلوغ است اگر می‌خواهند خلاقیت‌شان در سطح بهینه‌ای باقی بماند باید در انجام این کار ثابت‌قدم باشند.

با این حال مدیتیشن‌های مختلف لزوما با هم برابر نیستند. تحقیقات نشان می‌دهد که مدیتیشن با نظارت باز (نوعی مدیتیشن که در آن شما آرام می‌نشینید و بدون قضاوت در مورد حوادث پیرامون خود و درون‌تان، به مشاهده می‌پردازید)، تاثیر بسیار زیادی بر تحریک تفکر خلاقانه دارد.   

  «خلاقیت بیشتر شبیه یک ماهیچه است. اگر به طور منظم با آن ورزش و تمرین کنید، قوی‌تر و مولدتر می‌شود.»  

 5 . یک دفترچه به همراه داشته باشید.

نگه داشتن یک دفترچه به شما کمک می‌کند خلاقیت خود را در چند روز افزایش دهید. این کار، عادت جمع‌آوری و حفظ ایده‌های خلاقانه‌تان را تقویت می‌کند. با نوشتن تمام ایده‌ها و افکار روی کاغذ و حفظ آنها، می‌توانید بعدا بیشتر روی آنها فکر کنید.

 علاوه بر این، دفترچه یادداشت باعث می‌شود انرژی و فضای ذهن‌تان آزاد شود و به سایر کارها اختصاص یابد. ظرفیت حافظه‌ی کوتاه‌مدت ما کاملا محدود است. تلاش برای حفظ ایده‌ها در حافظه‌ی کوتاه‌مدت اصلا کار موثری نیست. این نوع حافظه بیشتر برای کارهایی مثل حفظ شماره تلفن‌ها و تاریخ‌ها و فقط تا زمانی که فرصت نوشتن آنها روی کاغذ را بیابیم مناسب است.

یک دفترچه کوچک جیبی بخرید و همه جا آن را همراه خود داشته باشید. هر ایده‌ای که به ذهن‌تان رسید سریع روی کاغذ بنویسید. سپس برای بررسی آن ایده‌ها و تفکر عمیق خلاقانه درباره‌ی آنها وقت بگذارید.

برگرفته از سایت entrepreneur.com

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

مطالب خواندنی درباره «خلاقیت»:

خلاقیت چیست؟ همه چیز درباره خلاقیت به زبان ساده

چگونه می‌توان از خلاقیت به بهره‌وری رسید

چه تفاوتی بین خلاقیت و نوآوری وجود دارد؟

4 روش ساده و جدید برای تحریک خلاقیت در محل کار

کودکی فصل پاشیدن بذرهای خلاقیت و نوآوری؛ اما نقطه شروع کجاست؟

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com