0  |  8

مروری اجمالی بر کتاب چگونه یک طرح کسب و کار بنویسیم؟

مروری اجمالی بر کتاب چگونه یک طرح کسب و کار بنویسیم؟

مروری اجمالی بر کتاب How To Write a Business Plan

طرح کسب و کار (مروری اجمالی بر کتاب How To Write a Business Plan)

طرح کسب و کار نوشته ای است که کسب و کار شما را توصیف و تحلیل می کند و تصویری مفصل از آینده کسب و کارتان ارائه می دهد. طرح کسب و کار همچنین تمامی جنبه ها برای شروع کسب و کار را پوشش می دهد از قبیل اینکه به چه مقدارپول احتیاج دارید و چگونه آنرا بازپرداخت خواهید کرد.
در بخش ابتدایی این کتاب نویسنده به چرایی نوشتن طرح کسب و کار می پردازد. از بین موارد مطرح شده منافعی که در ادامه آمده است حائز اهمیت است:
طرح کسب و کار به شما کمک می کند که تأمین مالی کنید. تمامی قرض دهندگان و تأمین کنندگان می خواهند اطمینان حاصل کنند که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار تمامی مشکلات پیش روی خود را می شناسید.به شما کمک می کند که تصمیم به اقدام یا توقف بگیرید. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار، مهمترین شخصی هستید که بایستی درستی و صحت پیشنهادتان را اثبات کنید. درواقع طرح کسب و کار شما پاسخ به سؤالات احتمالی است که وام دهندگان و سرمایه گذاران از شما خواهند پرسید.
طرح کسب و کار به شما اجازه می دهد که مفهوم کسب و کار خود را بهبود بخشید. نوشتن طرح کسب و کار به شما این امکان را می دهد که متوجه شوید که چگونه تغییر بخش هایی از برنامه منافع شما را افزایش می دهد یا شما را به اهداف دیگرتان می رساند.
در بخش دوم کتاب، نویسنده کتاب سؤالی کلیدی را مطرح می سازد که لازم است افراد قبل از راه اندازی کسب و کار از خود بپرسند: آیا شما واقعاً خواهان داشتن کسب و کاری برای خود هستید یا خیر؟ راه اندازی کسب و کار کوچک به معنی قربانی ساختن راحتی های کوتاه مدت برای دست یابی به منافع بلندمدت است. بسیارسخت است که خواهان شغلی باشید که نیازمند مهارت هایی است که فقط تعداد کمی از افراد با آنها به دنیا می آیند. با این اوصاف حتی اگر این مهارت ها را داشته باشید و یا آنها را کسب کنید و حتی اراده مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار داشته باشید، کسب و کار شما به یک عنصر حیاتی دیگر نیازمند است و آن پول است.

  کسب و کارهای موفق یک ویژگی مشترک دارند: آنها کاری مفید و مثمر ثمر برای مشتریان انجام می دهند. شناسایی مشکلی که کسب و کار شما حل می کند به شما کمک می کند که آنچه برای مشتریانتان مفید است را بشناسید. در قدم بعدی تلاش کنید که توضیح دهید که کسب و کار شما چگونه این مشکل را حل می کند.  

در بخش بعدی، نویسنده به انتخاب کسب و کار اشاره می کند. او معتقد است که اگر تمامی مهارت های مورد نیاز برای کسب و کارتان را دارا هستید، به این فکر کنید که آیا حقیقتاً از تمرین این مهارت ها لذت می برید؟ صاحبان کسب و کارهای کوچک، وقت بیشتری را با کار خود می گذرانند در مقایسه با زمانی که به خانواده خود اختصاص می دهند. در قدم بعدی نویسنده توصیه می کند که کسب و کار خود را توصیف کنید. به طور مثال فرض کنید فرض کنید که می خواهید یک رستوران راه اندازی کنید. چه غذایی سرو خواهید کرد؟ منوی رستوران شما به چه صورت خواهد بود؟ به چه تجهیزاتی نیاز خواهید داشت؟ پاسخ به سؤالاتی این چنین برای نوشتن طرح کسب و کار شما ضروری خواهد بود. نوع کسب و کار خود را بشناسید. سعی کنید مشخص نمایید که کسب و کار انتخابی شما در کدامیک از دسته های عمده فروشی، خرده فروشی، خدمات یا تولید قرار دارد؟
کسب و کارهای موفق یک ویژگی مشترک دارند: آنها کاری مفید و مثمر ثمر برای مشتریان انجام می دهند. شناسایی مشکلی که کسب و کار شما حل می کند به شما کمک می کند که آنچه برای مشتریانتان مفید است را بشناسید. در قدم بعدی تلاش کنید که توضیح دهید که کسب و کار شما چگونه این مشکل را حل می کند.
بخش بعدی کتاب به شما درنوشتن طرح کسب و کار کمک خواهد کرد. چرا که به شما می گوید که قرض دهندگان و سرمایه گذاران در جست و جوی چه چیزی در طرح نهایی هستند. در این بخش، نویسنده به معرفی راه های تأمین مالی می پردازد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع برای نوشتن طرح کسب و کار (بیزینس پلن) به زبان ساده

مروری اجمالی بر کتاب چگونه یک طرح کسب و کار بنویسیم؟
در ادامه و در فصل پنج، نویسنده دو سند را جز اسناد مهم در طرح کسب و کار تلقی می کند. پیشینه دستاوردهای کسب و کارتان را تهیه نمایید، چراکه سرمایه گذاران بایستی از تجربه، تحصیلات و علاقه شما برای موفق ساختن کسب و کارتان اطمینان حاصل کنند. صورتحساب مالی شخصی تان را ارائه کنید، این صورت شامل دارایی های شخصی، بدهی ها، درآمدها و هزینه های شماست. این ها در واقع نشان دهنده توانایی شما در مدیریت پول است. در قدم بعدی، وظیفه شما این است که بدانید به چه میزان پول احتیاج خواهید داشت. در واقع شما نیاز دارید که مجموعه ای از تصمیمات درباره چگونگی کارکردن کسب و کارتان بگیرید و پیش بینی هایی از نتایج مالی داشته باشید. به عبارت بهتر بایستی به این سه سؤال پاسخ دهید که به چه مقدار پول نیاز دارید؟ و پول را صرف چه چیزی خواهید کرد؟ و چگونه آنرا بازپرداخت خواهید کرد؟ از طرف دیگر بایستی پیش بینی از سود و زیان هم داشته باشید.
در ادامه، نویسنده نوشتن برنامه بازاریابی و کارکنان را توصیه می کند. این بخش به خواننده کمک می کند که پاسخ سؤالات زیر را بیابد: رقبای شما چه کسانی هستند؟ وجه تمایز شما چیست؟ مشتریان بالقوه شما چه کسانی هستند و چگونه می توانید با آنها ارتباط برقرا نمایید؟ دقیقاً چه اقداماتی برای دست یابی به فروش مد نظرتان بایستی انجام دهید؟ چگونه می توانید افراد درست و مناسب را برای کار خود استخدام کنید و چگونه می توانید اطمینان پیدا کنید که کارکنان شما به گونه ای مؤثر کار خود را انجام می دهند؟
بخش نهایی کتاب هم به مرتب نمودن بخش های کسب و کار و به پایان رساندن و ارزیابی و اصلاح آنها اشاره دارد.

:مطالب مرتبط با طرح کسب و کار

10 نکته اساسی برای طراحی موفقیت آمیز طرح کسب وکار
چارچوب طرح کسب و کا
ر
چگونه یک طرح کسب و کار بنویسیم؟
رازهای نوشتن یک طرح کسب و کار (Business Plan) موفق
چرا طرح‌های کسب‌وکار طولانی، خطر شکست در کسب‌وکار را افزایش می‌دهند؟
چرا کارآفرینان قبل از ایجاد طرح کسب‌وکارشان نیازمند مطالعه امکان‌سنجی هستند؟
طرح کسب و کار در یک نگاه!

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com