13  |  30

منابع کلیدی در مدل کسب و کار

منابع کلیدی در مدل کسب و کار

منابع کلیدی در مدل کسب و کار

جز سازنده منابع کلیدی در مدل کسب و کار، به منابعی اشاره دارد که در راستای خلق ارزش برای مشتری ضروری هستند و جزو مهمترین دارایی های مورد نیاز برای عملکرد صحیح کسب و کار محسوب می شوند. هر مدل کسب و کاری به منابع کلیدی نیاز داشته و این منابع، شرکت را قادر می سازند تا ارزش پیشنهادی خود را خلق و ارائه نماید، به بازارها دسترسی پیدا کند، ارتباط با بخش مشتری را حفظ کند و به کسب درآمد بپردازد. بسته به نوع مدل کسب وکار، منابع کلیدی مختلفی مورد نیاز است. تولید کننده ریز تراشه به وسایل تولیدی سرمایه بر نیاز دارد در حالی که طراح ریزتراشه بیتر بر منابع انسانی به عنوان یک منبع کلیدی تمرکز دارد. منابع کلیدی می توانند فیزیکی، مالی، معنوی یا انسانی باشند. به علاوه  این منابع می توانند تحت تملک شرکت باشند، توسط شرکت اجاره شوند و یا توسط شرکای کلیدی تأمین شوند.

برای تعیین منابع کلیدی در مدل کسب و کار خود ابتدا لازم است به دنبال یافتن پاسخی برای سؤالات زیر باشیم:

ارزش های پیشنهادی ما به چه منابع کلیدی نیاز دارند؟
کانال های توزیع، نیازمند چه منابعی هستند؟
برای ارتباط با مشتری باید چه منابعی را درنظر بگیریم؟
ایجاد جریان های درآمدی به چه منابعی احتیاج دارد؟
منابع کلیدی در مدل کسب و کار

منابع کلیدی را می توان بصورت زیر دسته بندی نمود:

منابع فیزیکی:

این دسته از منابع کلیدی شامل دارایی های فیزیکی از قبیل امکانات تولیدی، ساختمان ها، وسایل نقلیه، ماشین آلات، سیستم ها، پایانه های فروش و شبکه های توزیع می باشد. بطور مثال، والمارت و آمازون شدیداً بر منابع فیزیکی متکی هستند. والمارت شبکه جهانی عظیمی از فروشگاه ها و زیرساخت های لجستیکی مرتبط دارد.

منابع معنوی:

منابع معنوی از قبیل برندها، دانش اختصاصی، حق اختراع ها و حق تکثیرها، مشارکت ها و پایگاه های داده مشتریان، اجزایی از یک مدل کسب و کار قوی هستند که به مرور زمان بر ارزش آنها افزوده می شود. ایجاد و توسعه منابع معنوی دشوار است اما زمانی که با موفقیت ایجاد گردند، ارزش چشمگیری ارائه می نمایند. شرکت های تولید کننده کالاهای مصرفی از قبیل نایک و سونی به شدت بر برند خود به عنوان یک منبع کلیدی تکیه می کنند.

منابع انسانی:

هرشرکتی به منابع انسانی نیاز دارد، اما در برخی مدل های کسب وکار، افراد از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به عنوان مثال در صنایع دانشی و خلاقانه، منابع انسانی اهمیت بسیاری دارند.

منابع مالی:

بعضی از مدل های کسب و کاربه منابع مالی و یا ضمانت های مالی از قبیل پول نقد، خطوط اعتباری یا حق تقدم خرید سهام برای استخدام کارکنان کلیدی نیاز دارند. اریکسون که تولیدکننده ای در صنعت مخابرات است، مثال خوبی برای میزان تأثیر منابع مالی در مدل کسب و کار می باشد. اریکسون از بانک ها و بازارهای سرمایه، اعتبار مالی قرض می گیرد، سپس بخشی از آن را صرف تأمین مالی تولیدکنندگان پایین دستی تجهیزات کرده تا سفارشات مشتریان به موقع آماده شود.

طراحی و ساخت «بوم مدل کسب‌ و ‌کار» تنها با چند کلیک!

نمونه‌هایی از بوم مدل کسب ‌و‌ کار

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com