0  |  2

کسب و کارتان را با کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) شروع کنید

کسب و کارتان را با کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) شروع کنید

فرضیات اشتباه، می توانند تبدیل به گورستان های اجباری بسیاری از ایده های تجاری شوند. کسب وکارها با پذیرش مفروضاتی که مغایر با اصول مهمی مثل وجود بازار برای ارائه خدمات یا محصولاتشان است، خود را برای شکست آماده می کنند. بنابراین به عنوان صاحب یک کسب و کار، برای داشتن تصویری واضح از ارزش پیشنهادی محصول خود یا جذابیت آن برای مشتری، آن را با تولید کمینه محصول پذیرفتنی MVP، آزمایش کنید.

همواره این موضوع را به یاد داشته باشید که ارائه ی یک پیشنهاد ارزشمند به مشتریان، نشان می دهد که چرا آنها باید به جای رقبای شما، با شما وارد تجارت شوند. هم چنین این امر تصویر واضحی از مزایای محصولات یا خدمات شما را به آن ها نشان می دهد.

ارزش پیشنهادی، باید بر یک سوال اساسی متمرکز باشد:

کسب و کار و محصولات شما، چه مشکلی را از مشتریان برطرف می کند؟! حتی یک ارزش پیشنهادی ظاهرا معقول نیز باید به لحاظ ارزش مالی و زمانی، مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود واقعا مقرون به صرفه است یا خیر

  « به عنوان صاحب کسب و کار، برای داشتن تصویری واضح از ارزش پیشنهادی محصول  یا جذابیت آن برای مشتری، آن را با تولید کمینه محصول پذیرفتنی MVP، آزمایش کنید.»  

کمینه محصول پذیرفتنی  MVP را وارد کسب‌‌‌‌ وکارتان کنید!

MVP در واقع محصول یا خدمتی با عملکرد و ویژگی های اولیه است که می تواند به مشتریان ارائه شود، به اندازه کافی قابل استفاده است و به شما این امکان را می دهد که رفتار واقعی مشتریان را در قبال محصول یا خدمات تان مشاهده کنید! در نهایت این امر می تواند تحقیقات مخاطبان شما را تا حد فراتر از انتظار شما، برآورده کند. از آنجایی که مخاطبان MVP پذیرنده ی اولیه محصول یا خدمت شما هستند، هنگام تکرار مرحله ی طراحی، به شما بازخوردهای مداومی را ارائه می دهند.

ایده MVP در واقع بر این اصل مبتنی است که شما تجربه ای را در اختیار کاربران خود قرار می دهید که امیدوار هستید بعدا بتوانید آن را در مقیاس بزرگتر بفروشید! پس شما یک فرضیه را آزمایش می کنید! در این آزمایش با کاربران خود ارتباط برقرار کرده و نحوه ی استفاده و بازخورد آن ها را می بینید و طراحی خود را تکرار می کنید.

به یاد داشته باشید که ممکن است محصول اولیه ی شما، بازخورد صد در صد منفی را به شما بدهد! به عنوان مثال، بنیانگذاران Airbnb، از آپارتمان شخصی خود استفاده کردند تا ایده ی اجاره ی همتا به همتا را آزمایش کنند! اولین Airbnb، حتی ویژگی هایی مثل نقشه یا گزینه های پرداخت را نیز نداشت. البته که برخی صنایع هستند که در آن ها، ایده ی کمینه ی محصول پذیرفتنی، کار نمی کند! صنایعی مانند بیوتکنولوژی، بانک، بیمه و یا هر صنعتی با نظارت شدید.

برخی از بخش های ارزشمند اطلاعات، سوالات و بینش های یک MVP، می تواند شامل موارد زیر باشد:

- آیا مردم پذیرای ایده های اولیه ی شما هستند؟ یا ایده شما برای مخاطبان گسترده تر جذابیت دارد؟ فراموش نکنید که محبوبیت محدود به پذیرفته شدن اولیه، می تواند دلگرم کننده باشد اما در مورد جذابیت طولانی مدت نیز، گمراه کننده است.

با کمینه محصول پذیرفتنی -MVP-  کسب و کارتان را شروع کنید.- آیا مخاطبان، محصول یا خدمات شما را درک کرده و از آن قدردانی می کنند یا نیاز به اطلاع رسانی بهتر و بیشتر دارند؟ پاسخ به این بخش، نه تنها می تواند نشان دهد که ایده ی شما چقدر قابل اجراست، بلکه نشان می دهد چه مدت نیاز است تا به صورت محتاطانه یک محصول کاملا توسعه یافته را ارائه دهید! بنابراین سعی نکنید که تمام نیازها را در اولین طراحی برطرف کنید. در صورت نیاز به آموزش گسترده، راه اندازی سریع ممکن است فاجعه بار باشد.

- آیا فرضیات شما در تجربیات مشتریان منعکس شده است؟! به عنوان مثال آیا انتظار داشتید که قیمت محصول شما، اصلی ترین جذابیت یک کلینیک مراقبت های فوری باشد؟ در حالی که در واقع مخاطبان شما، راحتی را بیشتر ارزیابی می کنند!

- در نهایت آیا مخاطبان مورد نظر شما، چیزی بیشتر یا متقاوت تر از ایده ی شما را می خواهند؟ آیا جایی برای تکامل مورد نظر آن ها در محصول یا خدمات فعلی شما وجود دارد؟ آیا در حال برقراری ارتباط با مخاطب هدف تان هستید و این امر دوام خواهد داشت؟

یک MVP قابل قبول، به شما این امکان را می دهد که فرضیات اولیه کسب و کارتان را قبل از صرف زمان و منابع قابل توجه آزمایش کنید. در واقع هدف این است که بتوانید با ارایه کمینه محصول پذیرفتنی به درکی سریع از قابلیت های معقول محصول اولیه و میزان جذب کاربران برسید و از آن ها درس بگیرید.

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

منبع صفحه ی: www.forbes.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com