1  |  4

مروری بر انواع جریان های درآمدی در مدل کسب و کار

مروری بر انواع جریان های درآمدی در مدل کسب و کار

در مطالب قبلی پیرامون مدل کسب و کار دیدیم که یک بوم مدل کسب و کار از نه بخش تشکیل می شود یکی از مهمترین بخش های این بوم که مدل کسب و کار شما متاثر از آن خواهد بود جریان درآمدی در کسب و کار شماست.

منظور از «جریان درآمدی» چیست؟

در ساده ترین تعریف، می‌توان گفت: جریان درآمدی یعنی کسب و کار شما از چه راهی درآمد کسب می کند و مشتریان شما بابت خدمات و محصولات شما چگونه به شما پول می دهند؟ هر کسب و کار می تواند یک یا ترکیبی از انواع جریان درآمدی داشته باشد.

جریان درآمدی انواع مختلفی دارد که برخی از آنها قدمت بیشتری دارند و در کسب و کارهای سنتی هم استفاده می شدند اما برخی از جریان های درآمدی در طول زمان با نوآوری کارآفرینان و صاحبان کسب و کار پا به عرصه وجود گذاشتند.

جریان درآمدی یکی از بخش های کسب و کار است که می تواند محل نوآوری و وجه تمایز کسب و کار شما از رقبا باشد و برخی کسب و کارها به سبب نوآوری در جریان درآمدی خود از دیگر کسب و کارها متمایز شده و به عنوان یک کسب و کار خلاقانه شناخته می شوند .

بررسی جریان درآمدی کسب و کارهای خلاقانه به ما ایده می دهد و کمک می کند با ذهن بازتری به شیوه های درآمدزایی در کسب و کارمان فکر کنیم.

بیایید با هم چند نوع جریان درآمدی را بررسی کنیم:

درآمدزایی به کمک تبلیغات:

در سالهای اخیر یکی از انواع جریان‌های درآمدی که به سبب نفوذ کسب و کارها در بستر وب  بیشتر مورد توجه قرار گرفته، تبلیغات است. تبلیغات، به عنوان جریان درآمدی اصلی بسیاری از شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو مثل فیسبوک، گوگل، یوتیوب، پینترست، توییتر و ... محسوب می شود.

در گذشته تبلیغات، جریان درامدی کسب و کارهای B2B  بود. شرکت ها برای اینکه بیشتر در معرض دید قرار بگیرند به برخی کسب و کارهای دیگر پول می دادند و کمتر شرکتی حاضر می شد سفارش تبلیغ محصول یا خدمت خود را به یک فرد بدهد.

اما اکنون گسترش شبکه های اجتماعی تغییراتی در این فرایند بوجود آورده و اخیرا دیده می شود کسب و کارها و برندهای نامی به افرادی که تحت عنوان "بلاگر" در اینستاگرام فعالیت می کنند هم سفارش تبلیغ می دهند. هر چند میزان بازدید پیج این افراد با موتورهای جستجو قابل قیاس نیست اما پیج هایی که 500 هزار و گاهی یک ملیون فالور دارند به دلیل اینکه فالورها هم پستی را که می پسندند به اشتراک می گذارند میزان بازدید می تواند به چند برابر تعداد فالورها برسد. 

اگر دوست دارید از تبلیغات به عنوان مدل درآمدزایی خود استفاده کنید باید بتوانید روزانه بازدید بسیار بالا و ثابت از سایت یا پیج خود داشته باشید. تبلیغ کنندگان می خواهند محتوای آنها توسط مشتریان بیشتری دیده شود، بنابراین داشتن سطح بالای "ترافیک " در وب سایت یا میزان مشارکت فالورها در هر پست اینستاگرام مهم است.

 انواع جریان های درآمدی درمدل کسب و کار

درآمدزایی به کمک حق اشتراک یا حق عضویت:

یکی دیگر از انواع جریان درامدی که از زمانهای دور در انواع کسب و کار وجود داشته، "حق عضویت یا حق اشتراک" است. برخی کسب و کارهای سنتی مثل باشگاه ها و کتابخانه ها جریان درآمدشان از حق عضویتی است که از اعضا می گیرند. یکی از جریان درامدهای کسب و کارهایی مثل ماهنامه ها و مجلات نیز حق اشتراکی است که از مشترکین خود دریافت می کنند.

امروزه برخی کسب و کارهای نوظهور نیز از این مدل جریان درآمدی استفاده می کنند مثل استارتاپ های نماوا و فیلیمو که به ازای حق اشتراک سه ماهه، شش ماهه یا یک ساله می توانید از فیلمهای آنها استفاده کنید.

این دو استارتاپ نمونه بارز دگرگونی مدل های کسب و کار با کمک نواوری هستند. پیش از بوجود آمدن این کسب و کارها شما برای دیدن فیلم در خانه باید سی دی فیلم را تهیه می کردید اما این دو استارتاپ با نواوری در مدل کسب و کار خود به جای آنکه یک سی دی فیلم را به یک فرد بفروشند با دادن حق اشتراک به افراد در واقع یک فیلم را میلیون ها بار می فروشند و این همان جایی است که می گوییم مدل کسب و کار باید مقیاس پذیر و تکرار پذیر باشد. این کسب و کارها با فروش اشتراک  فیلم در آن واحد به میلیون ها مشتری خدمات می دهند. در واقع یکی از دلایل نوشتن بوم مدل کسب و کار همین است که با در نظر گرفتن تمام جنبه های کار بتوانیم مدل جدیدی خلق کنیم که محدودیت کسب و کارهای سنتی را نداشته باشد.

درآمدزایی به کمک فریمیوم:

فریمیوم از ترکیب دو کلمه انگلیسی ساخته شده است:

Free + Premium =Freermium

این مدل درآمد شبیه حق عضویت است اما تفاوت مهمی با آن دارد. وجه تمایز مدل درآمدی فریمیوم و حق عضویت این است که در مدل حق عضویت شما قبل از دریافت خدمات حق عضویت خود را بطور کامل پرداخت می کنید اما در مدل درآمدی فریمیوم مشتری بخشی از محصول یا خدمات شما را قبل از خرید استفاده می کند و در صورتی که راضی بود و احساس نیاز کرد آنگاه مبلغی پرداخت کرده و از بقیه خدمات یا محصولات شما نیز استفاده می کند. 

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی) 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com