0  |  3

چالش‌ها و راهکارهای کسب‌و‌کارهای کوچک در مواجهه با کووید ۱۹

چالش‌ها و راهکارهای کسب‌و‌کارهای کوچک در مواجهه با کووید ۱۹

همه‌گیری ویروس کرونا به سرعت شیوه‌های زندگی را تقریباً برای همه افراد در سراسر جهان تغییر داد. این ویروس باعث شد انسان‌ها فاصله اجتماعی را رعایت کنند، دستان خود را با دقت بیشتری بشویند و به ماسک زدن عادت کنند.

بسیاری از شرکت‌ها کارکنان‌شان را تشویق به دورکاری و کار از خانه هایشان کردند، و برخی نیز برای آینده کسب و کار خود به صورت دورکاری برنامه ریزی کردند. دولت ها در بسیاری از کشورها کسب و کارهای غیر ضروری را مجبور به تعطیلی موقت کردند و به دیگران دستور دادند که از پروتکل‌های جدید بهداشت و ایمنی پیروی کنند. همه این‌ها در حالی است که بسیاری از شرکت‌های کوچک قبل از ورود بیماری همه‌گیر، با چالش‌هایی روبرو شده بودند و ویروس کرونا فقط آنها را تشدید کرد.

در ادامه بخشی از موانعی که به سبب شیوع کرونا برای مشاغل کوچک ایجاد شده و راهکارهایی برای مدیریت و گذر از آنها آورده شده است:

۱. کمبود نقدینگی در کسب‌و‌کارهای کوچک  

نکته مهم در مورد طبیعت بی سابقه ویروس کرونا این است که هیچ کس نمی داند تا چه زمانی جامعه را تهدید می کند. در روزهای ابتدایی بحران، بسیاری از مردم امیدوار بودند که ویروس شیوع پیدا نکند، یا اینکه این اپیدمی نسبتاً کوتاه مدت باشد.

اکثر صاحبان مشاغل کوچک می دانند پس انداز کردن برای روز مبادا کاری عاقلانه است، اما پیش بینی نمی کنند این شرایط وخیم دقیقا تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

نتایج یک بررسی اجمالی درمورد میزان نقدینگی کسب و کارهای کوچک نشان داد حدود 75٪ از شرکت‌ها فقط به اندازه دو ماه یا کمتر پول نقد کافی دارند. اغلب مشاغل پیش بینی می‌کردند که اگر ویروس کرونا فقط یک ماه دوام داشته باشد، با همان میزان نقدینگی امکان فعالیت خواهند داشت، اما اگر این شرایط بیشتر ادامه پیدا کند تنها درصد کمی از شرکت ها می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

راهکار: اگر در شغل خود با مشکلات نقدینگی روبه رو هستید می‌توانید درخواست وام کنید. دولت‌ها در کشورهای مختلف تسهیلات و وام‌هایی به عنوان کمک هزینه موقت ویروس کرونا برای اداره کسب و کارهای کوچک در نظر گرفتند. برخی از موسسات دولتی به افراد اجازه می دهند تا وام های خود را دیرتر پرداخت کنند یا در هنگام شیوع بیماری مبالغ کمتری بپردازند.

بیشتر بخوانید: چگونه در بحران Covid-19 منابع مالی خود را مدیریت کنیم؟

۲.افزایش استرس مالکان کسب‌وکارهای کوچک:

برخی اوقات افزایش استرس و نگرانی برای صاحبان مشاغل کوچک طبیعی است. اما مشکلات مربوط به ویروس کرونا باعث ایجاد نگرانی های جدیدی شد که استرس ها و عدم اطمینان ها را به اوج خود رساند. مثلا بسیاری از صاحبان مشاغل یا مدیران به این ویروس مبتلا و نگران چگونگی واکنش کارمندان‌شان با مثبت بودن نتیجه تست کرونای خود بودند یا به دلیل بی توجهی مشتریان به درخواست‌ها برای استفاده از ماسک‌ و رعایت فاصله اجتماعی استرس بیشتری داشتند.

یک نظرسنجی در ماه می 2020، میزان استرس و نگرانی صاحبان مشاغل کوچک قبل از ویروس کرونا و در طی آن را مقایسه کرد. شرکت کنندگان زن و مرد هر دو افزایش استرس را در طی همه گیری این ویروس گزارش کردند. واقعاً نمی توان انتظار داشت که همه دلایل استرس و نگرانی از بین بروند. با این حال، خود مراقبتی اولین قدم برای مدیریت استرس و نگرانی است.

سهامدار یک شرکت مرتبط با سلامتی در این باره می‌گوید: «ما در زمان بحران به سر می‌بریم بنابراین نه تنها به خودمان بلکه باید به خیلی چیزهای دیگر هم فکر کنیم. اگر به عنوان یک رهبر یا مدیر مراقب خودتات، میزان استرس و رفاه حالتان نیستید، مهارت های رهبری شما درجه یک نخواهند بود. شما باید بهترین خودتان باشید و از خود مراقبت کنید تا بتوانید برای کارمندان‌تان بهترین باشید. »

راهکار: موارد اساسی مانند داشتن برنامه خواب منظم، تغذیه سالم، ورزش و حفظ روابط مثبت می تواند به شما در جلوگیری از استرس و نگرانی کمک کند. اگر با انجام این مراحل استرس و نگرانیتان کم نشد، با پزشک خود مشورت کنید. در نظر داشته باشید که با سرمایه گذاری روی سلامت خود، در واقع در کسب و کار خود سرمایه گذاری می‌کنید.

کسب و کارهای کوچک و بحران کرونا

3.کاهش درآمد کسب‌وکارهای کوچک:

کاهش درآمد مسئله دیگری است که در زمان شیوع کرونا برای مشاغل کوچک ایجاد می‌شود که ممکن است به دلایل مختلفی باشد. شاید شما یک کافه کوچک داشته باشید و مجبور شده اید به دلیل فاصله گذاری اجتماعی، تعداد میزها در یک مکان را به طور چشمگیری کاهش دهید. شاید صاحب یک فروشگاه خرده فروشی بوده و بدگمان شده باشید که خرده فروشانی که بصورت آنلاین فعالیت میکنند، قسمت عمده ای از بازار شما را تصاحب کرده باشند زیرا در حال حاضر افراد بیشتری ترجیح می دهند خرید اینترنتی داشته باشند و در خانه بمانند.

نتایج یک نظرسنجی منتشر شده در ماه می 2020 نشان داد که 62٪ از مشاغل کوچک با کاهش کلی درآمد روبرو شدند. فقط 12٪ افزایش درآمد را گزارش کرده اند.

راهکار: اگر افت درآمد به کسب و کار شما آسیب می رساند یا از احتمال وقوع آن می ترسید، تا حد ممکن فعالانه شروع به کار کنید. اما چگونه می توانید از راه های متنوع درامد کسب کرده و نیازهای جدید مشتری های خود را برآورده کنید؟ مستقیما ازمشتریان خود بخواهید که با پیشنهادهای‌شان به شرکت شما کمک کنند تا این روزهای سخت را کمی راحت تر بگذرانید.

بیشتر بخوانید: «COOP» غول خرده فروشی در بحران کرونا چه کرد؟

حتی ممکن است به این نکته پی ببرید که بسیاری از معاملاتی که امروزه از طریق اینترنت انجام می‌شود می تواند منجربه افزایش سود شود. برخی از کشاورزان بعد از شیوع این بیماری همه گیر، با شرکت در بازارهای مجازی و فروش محصولات خود از همین طریق سود کسب کردند. مشتریان می توانند در فضای مجازی گشت و گذار کنند و محصولات تازه را انلاین خریداری کنند، سپس آن را درب منزل و یا کنار اتومبیل خود تحویل بگیرند.

۴.سلسله موانع موجود در زنجیره تامین کسب‌و کارها:

به راحتی می توان گفت که دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا در تمام صنایع و مشاغل کوچک وجود دارد. با این حال، برخی از بخش ها بیشتر از بقیه تحت تاثیر قرار گرفتند. بسیاری از برندهای مسافرتی دغدغه این را دارند که چگونه مردم را وادار به بازگشت به این تجارت کنند.

صنایعی که برای انجام فعالیت خود به کالاهای وارد شده از جاهای دیگر بسیار متکی بودند نیز با موانعی روبرو شدند. به عنوان مثال، 30٪ از مصالح مورد نیاز برای ساختمان سازی در ایالات متحده از چین وارد می‌شود. از آنجا که ویروس کرونا ازچین منشأ گرفت، شرکت‌های ساختمانی از اولین شرکت‌هایی بودند که کاهش شدید تأمین منابع را تجربه کردند. حتی آمازون نیز تحت فشار قرار گرفت. دشواری های تأمین منابع به این معنی بود که بسیاری از افرادی که در مارس 2020 در آنجا خرید کرده بودند، متوجه شدند که کالاهای خریداری شده دیرتر تحویل داده می‌شوند.

یک نظرسنجی از بیش از 100000 صاحب کسب و کار کوچک در ایالات متحده انجام شد و تأثیر ویروس کرونا را بر روی زنجیره های تأمین منابع مورد بررسی قرار داد. نتایج نشان داد که 44.9٪ از مشاغل، اخلال در زنجیره تامین منابع را گزارش کرده اند.

راهکارها: با برقراری ارتباط با تأمین‌کنندگان منابع خود و تعیین اینکه آیا آنها منابع لازم را برای تأمین نیازهای شما درآینده دارند یا خیر، از زنجیره تأمین منابع خود محافظت کنید. در صورت لزوم‌، بررسی کنید که چگونه تأمین کنندگان جدید می توانند این خلا شناسایی شده را پر کنند. اگر مشکلات زنجیره تامین منابع بر مشتریان تأثیر می گذارد، در مورد تاخیرهای احتمالی تحویل محصول و یا قطع طولانی مدت ارسال محصولات با آنها صادق باشید. بگذارید همه کارهایی که شما برای به حداقل رساندن مشکلات انجام می‌دهید یا انجام داده اید را بدانند.

کسب و کارها و بحران کرونا

۵.نگرانی‌ها در مورد موج‌های بعدی:

بسیاری از بحث‌ها در مورد ویروس کرونا این بود که آیا موج دومی اتفاق می‌افتد و این موج چه زمانی خواهد بود؟

مشکلاتی برای کسب و کارهای کوچک مربوط به موج های بعدی کرونا وجود دارد. به عنوان مثال، اگر شما مقدار قابل توجهی پول برای انجام هر کاری که برای بازگشایی ایمن کسب و کار خود لازم است صرف کنید، اما در نهایت دولت پس از چندین شیوع تصمیم بگیرد که به دلایل ایمنی کل صنعت شما باید بسته بماند، چه می‌کنید؟ بسیاری از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها در شرایطی قرار گرفتند که تعداد بیماران به طرز چشم‌گیری افزایش یافت و مقامات بهداشتی برخی از این افزایش امار را به علت حضور افراد در این مکان‌ها می‌دانستند.

راهکار: نظرسنجی ماه جولای نشان داد که کارآفرینان اقدامات مختلفی را برای محافظت از شرکت‌های خود در صورت وقوع موج‌های بعدی انجام می‌دهند. رایج ترین اقدام (که 32٪ از کارافرینان به آن استناد کردند) خرید لوازم یا محصولات اضافی بود. یک چهارم از نظرسنجی ها گزارش کرده اند که در تجارت الکترونیکی یا پرداخت اینترنتی خود پیشرفت هایی داشته اند. شما می توانید با یادآوری برجسته ترین مشکلات پیش رو در مراحل اولیه همه گیری، این کار را ادامه دهید. چه مسائلی ناگهان ظاهر شد که شما را مجبور به تلاش برای جلب نظر مشتریان و کارمندان‌تان کرد؟. چه چیزی از آن زمان آموخته اید که می تواند شما را در حرکت به جلو قوی‌تر کند؟

۶. نگرانی و اضطراب مصرف کنندگان:

بسیاری از افراد نگران بیمار شدن عزیزان خود هستند. از دست دادن شغل و عدم توانایی در پرداخت اجاره یا وام‌ها نگرانی واقعی برخی از خانواده‌ها است. همان‌طور که مردم تمام تلاش خود را می‌کنند تا با شیوه زندگی فعلی کنار بیایند، بسیاری از آنها اولویت ها و الگوی هزینه‌های خود را تغییر دادند.

نگاهی به روند جهانی مصرف کنندگان، آنچه که مورد انتظار برخی از مشاغل کوچک در ماه های آینده است را نشان می دهد. بسیاری از مصرف‌کنندگان نحوه خرید خود را تغییر می دهند‌، مثلا بیشتر مواد غذایی خود را به صورت آنلاین خریداری می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری اذعان داشتند که اگر بخواهند بیرون غذا بخورند، مکان هایی را که میزهای غذاخوریشان با بیشترین فاصله از هم چیده شده است، در اولویت انتخاب خود قرار می دهند.

راهکار: مضطرب بودن در مورد آینده موضوعی مشترک بین مصرف کنندگان، مشاغل کوچک و ویروس کرونا است. شرکت ها می توانند به مشتری و کارمندان خود این اطمینان را بدهند که گذراندن وقت در آن مکان، بدون ریسک و کاملا ایمن است و با اثبات آن بهترین شانس موفقیت را به خود بدهند. انتشار متن در وبلاگ در مورد دستورالعمل های جدید ایمنی یا حتی تهیه یک ویدیوی کوتاه برای نشان دادن برخی اقدامات ایمنی که انجام می‌دهید، شروع خوبی است. در مرحله بعد، صاحبان مشاغل باید حساسیت خود را نسبت به رعایت نکات ایمنی حفظ کنند.

به علاوه ارائه محصول بطور رایگان برای مشتریان وفادار، راه اندازی فروش محدود و ارائه تخفیف برای افرادی که بصورت عمده خرید می کنند همه مواردی است که یک کسب و کار می تواند انجام دهد تا به مشتریان خود نشان دهد هنوز پول خود را عاقلانه خرج می‌کنند و می‌توانند از انجام این کار احساس خوبی داشته باشند.

۷. مشتریان از مشاغل بازگشایی شده اطلاعی ندارند:

با توجه به اینکه بسیاری از مشاغل در مراحل مختلف باز شده و برخی از آنها هنوز بسته هستند، برای مصرف کنندگان دشوار است که پیگیری کنند آیا اکنون می توانند محصولات مورد نیاز خود را از مکان هایی که قبل از همه گیری ویروس از انجا تهیه می‌کردند، خریداری کنند یا خیر.

با این حال، کسب و کارها روشهای مختلفی برای افزایش آگاهی و علاقه مشتری در ماه اول بازگشایی استفاده کردند. بازاریابی اینترنتی از محبوب ترین انتخابها بود. برخی دیگر به فروش یا تبلیغات متکی هستند تا به مردم اطلاع دهند که کسب و کارشان دوباره باز است و البته درصد کمی هم در ماه اول بازگشایی، کاری برای تبلیغ شرکت انجام ندادند.

ممکن است شما پس از تجزیه و تحلیل شرکتتان، به این نتیجه برسید که ارائه خدمات در حال حاضر به همان روشی که قبل از همه گیری بیماری انجام داده اید، دیگر عملی نیست. به عنوان مثال یک خانم آرایشگر که صاحب آرایشگاه پر درآمد در بریتانیا بود متوجه شد که قرارداد اجاره محل کسبش در هرج و مرج ویروس کرونا به پایان رسیده و تصمیم گرفت با انتقال محل کار خود به یک مکان خلوت که در نزدیکی محل زندگیش بود، کسب و کار خود را ادامه دهد.

راهکار: بنابراین ببینید اگر مدل کسب و کار شما تغییر کند تا با زمان سازگار شود اشکالی ندارد. اگر چنین شد، مطمئن باشید که شما با مشتریان شیوه جدیدی از ارتباطات را خواهید داشت. برای مثال دوباره کسب‌و‌کار خود را بازبینی کرده و خدمات‌تان را گسترش یا مکان کسب و کارتان را تغییر دهید.

شما می‌توانید چالش‌های کرونایی کسب و کار کوچک‌تان را حل کنید

بسیاری از دشواری‌ها و چالش‌ّهایی که در این مطلب بیان شد احتمالاً در طی چند ماه گذشته ذهن شما را درگیرکرده است. راه حل های پیشنهادی را بررسی کرده و آنها را متناسب با نیازهای خود تغییر دهید. در این روزهای عجیب هیچ راه حل قطعی برای مشکلات کسب‌وکارهای کوچک وجود ندارد، اما حداقل اکنون چند راه برای رسیدن به آینده‌ای روشن تر و بقای کسب‌وکارتان پیش رو دارید.

مترجم: اکرم دیانی

برگرفته از سایت due.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com